Kajenje - kako prenehati

Mednarodna klasifikacija bolezni kajenje uvršča med bolezni odvisnosti. Nikotin je ″težka″ droga. V možgane pride dvakrat hitreje kot heroin, hitro povzroči odvisnost, ki se je težko znebimo. Ankete kažejo, da si dva od treh kadilcev želita prenehati s kajenjem. Nekateri ljudje to storijo z lahkoto, pri večini pa je potreben velik napor. Moč volje in trdna odločenost sta najpomembnejša dejavnika, ki prispevata k uspehu. Veliko ljudi je šlo skozi odvajanje, večini ni uspelo takoj, mnogim pa je na koncu vendarle uspelo.
Da bi bilo vam lažje si lahko pomagate z naslednjimi nasveti:
  • Na list papirja si zapišite razloge zakaj hočete prenehati kaditi in ga imejte vedno pri sebi. Vedno, ko vas zamika cigareta ga ponovno preberite.
  • Določite datum, kdaj boste prenehali kaditi in takrat prekinite s kajenjem popolnoma. Počasno zmanjševanje števila pokajenih cigaret se običajno ne izkaže za uspešno. Poleg tega raziskave kažejo, da pri postopnem ukinjanju cigaret oseba bolje pokadi vsako cigareto ter tako ne zmanjšuje vnosa nikotina v organizem.
  • Vsem svojcem in prijateljem povejte o svoji nameri glede opustitve kajenja. Tako lahko tudi od njih pričakujete podporo. Če kadijo tudi vaši prijatelji ali družinski člani bi bilo zelo dobrodošlo, da se tudi oni odločijo istočasno za ta korak.
  • Znebite se pepelnikov, vžigalnikov in cigaret.


Bodite pripravljeni na odtegnitvene simptome. Le ti se občutijo kot nemir, močno izražena želja (potreba) po nikotinu, glavobol, tesnobnost, tiščanje v prsih, nezmožnost koncentracije, razdražljivost, zbujanje med spanjem, nespečnost, omotičnost, zaprtje, povečan apetit ter krči. Najhujši so 24 do 48 ur po zadnji pokajeni cigareti, nato pa intenzivnost pada, dokler po 2 do 4 tednih ne izzvenijo. Pogosto pa je psihološka abstinenčna kriza še težja in dolgotrajnejša. Mnogo težje je spremeniti vedenje (kam z rokami, kako zavrniti ponujeno cigareto,...), zapolniti čustveno praznino, kot pa premagati telesne znake zasvojenosti.
Bodite pripravljeni na kašelj. Ponavadi se "kadilski kašelj" poslabša ob prenehanju kajenja. To je posledica delovanja očiščevalnih mehanizmov pljuč, ki morajo odstraniti nesnago. Nekaj časa je lahko kašelj kar moteč, a počasi izzveni.
Predvidite situacije, ki bi lahko povečale željo po kajenju in se jim izogibajte. Zato ne pijte toliko alkohola, kave, izogibajte se barom,...
Z odvajanjem se bojujte dan za dnem. Na koledarju si označite vsak dan brez cigarete. Vedno, ko vas zamika poglejte nanj ter si recite, da ne želite začeti spet znova.
Bodite pozitivni. Povejte ljudem, da ne kadite več. Dišali boste bolje. Čez nekaj tednov se bo vaše počutje izboljšalo, bolje boste okušali hrano in manj kašljali. Imeli boste več denarja.

Mnogo kadilcev se boji, da bodo ob prenehanju kajenja pridobili na telesni teži. V obdobju prvih nekaj mesecev večina kadilcev, ki so prenehali z razvado, res pridobi v povprečju 3 do 8 kg na teži. Epidemiološki podatki kažejo, da povprečen kadilec tehta samo 3 do 5kg manj kot nekadilec. Strah pred pridobitvijo na telesni teže torej ne bi smel biti razlog za nadaljevanje kajenja, saj je samo kajenje za zdravje bistveno bolj škodljivo, kot nekaj kilogramov viška. Poleg tega pa se v večini primerov telesna teža bivših kadilcev čez čas izenači s telesno težo nekadilcev. Pri preprečitvi pridobivanja na telesni teži nam lahko pomaga tudi nikotinska nadomestna terapija. Pričakujte povečan apetit in pazite predvsem na vnos sladkorja ter maščob. Seveda ne bo odveč fizična aktivnost, ki bo pomagala ″pokuriti″ morebiten presežek kalorij.
Ne obupajte, če se pregrešite. Ugotovite zakaj niste vzdržali in se tako naslednjič bolje pripravite, če bo prišlo do podobne situacije. Na splošno ljudje popolnoma prenehajo kaditi po treh do štirih predhodnih poskusih. V prvem poskusu namreč uspe le 1/5 ljudi.

Pridružite se skupini za pomoč pri odvajanju od kajenja. Le-te ponavadi zajemajo več metod odvajanja od kajenja, to pa omogoča posamezniku, da si poišče najustreznejšo obliko.
Pri premagovanju odtegnitvenih simptomov si lahko pomagamo tudi z zdravili. Odlični pripomoček je odvajalni program "RIEN PIPE", v lekarni se po posvetu s farmacevtom lahko odločite za nikotinsko nadomestno terapijo (NNT). Na voljo je v obliki žvečilnih gumijev ali obližev, katerih uporabo začnete na dan prenehanja, oz. zmanjševanja kajenja. Njihov namen je obdržati raven nikotina v telesu, to je substance, ki povzroča odtegnitvene simptome. Seveda pa tudi vnos nikotina z obliži ter žvečilnimi gumiji počasi zmanjšujemo ter čez čas (3 mesece) dokončno prekinemo. Na splošno velja, da si z uporabo NNT podvojimo možnosti, da prenehamo kaditi. Za podrobnejši nasvet glede izbire ter načina uporabe pa se obrnite na farmacevta v lekarni.
Zdravnik pa vam lahko, v kolikor ni nobenih kontraindikacij, na samoplačniški recept predpiše tudi zdravilo bupropion, ki pomaga prebroditi odtegnitvene simptome. Zdravilo jemljemo 7 do 9 tednov, začnemo pa 1 do 2 tedna pred prenehanjem kajenja.
Učinka nekaterih drugih načinov prenehanja kajenja, kot je akupunktura, ostala zdravila (antidepresivi, anksiolitiki) ter hipnoza z raziskavami niso uspeli potrditi.

Prenehanje kajenja lahko pomembno prispeva k zdravju posameznika. Če prenehate kaditi tudi v srednjih letih, preden se razvije rak ali katera od drugih resnih obolenj, se lahko bistveno izognete nevarnosti smrti zaradi kajenja. Če prenehate kaditi pred 35. letom bo vaša pričakovana življenjska doba le malo krajša kot pri nekadilcu. Ob prenehanju s kajenjem pred 50. letom pa še vedno lahko zmanjšate tveganje za razvoj s kajenjem povezanih obolenj za 50%. Seveda velja povedano v primeru, da še ni prišlo do razvoja katerega izmed obolenj. Na splošno velja, da nikoli ni prepozno. Tudi, če se je že razvila kronična obstruktivna pljučna bolezen ali srčno obolenje je prognoza ob prenehanju kajenja bistveno boljša.

Dan, ko opustite kajenje je eden od najpomembnejših v vašem življenju. Verjemite, vsak dan preostanka vašega življenja boste sami sebi hvaležni za to odločitev. Verjetno ne boste nikoli zvedeli koliko, a dejstvo je, da si boste s tem kupili kar nekaj let življenja, mogoče celo desetletij.

Avtor: Bojan Madjar, mag.farm.
Vir: http://www.pomurske-lekarne.si/si/index.cfm?id=2165

Naše spletno mesto uporablja piškotke za boljše delovanje. Z nadaljnjo uporabo te spletne strani se strinjate z našo POLITIKO PIŠKOTOV

EU Cookie Directive Module Information